پرشيا بوک
شنبه 29 اردیبهشت 1403
پيغام مدير :

با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامی، خوش آمدید. لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياری کنيد.

به بزرگترين مرجع دانلود کتاب، سايت پرشيا بوک خوش آمديد...

بازديد : 759
نويسنده : Admin

توضيحات :

 

 

کنکور منحصرا زبان

به طور کلی همه داوطلبان رشته های نظری می توانند در کنکور منحصرا زبان شرکت کنند. دلیل اصلی برگزاری این کنکور در سالهای اخیر این بوده که در گذشته افراد زیادی با دانش محدود از زبان انگلیسی در رشته خود مثلا  انسانی کنکور می دادند و چون برای مثال زبان عمومی رشته خود را بالا می زدند به راحتی در رشته زبان قبول می شدند. 

 

 

 

 


برای خواندن مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنيد......

 


به این دلیل، سازمان سنجش بعد از سالها بر آن شد که برای رشته زبان کنکور جداگانه ای برگزار کند تا هر کس نتواند به سادگی و با حداقل معلومات و توانایی در زبان انگلیسی به این رشته وارد شود.

 

این رشته به طور کلی شامل چند گرایش می شود: آموزش زبان - مترجمی زبان - ادبیات انگلیسی - زبان شناسی

 

 این گرایش ها به موارد زیر می پردازند:

 

آموزش زبان: اصول علمی یادگیری و تدریس زبان خارجه (انگلیسی) که شامل گرایش آموزش در دانشگاههای مختلف یا دوره های تربیت دبیر می شود. هدف نهایی این گرایش تربیت دبیران، مدرسان و استادانی است که بتوانند یک زبان خارجی را به دانش آموزان و دانشجویان بیاموزند.

 

(یاددهی و یادگیری علمی زبان!!! ما که در مدارس و حتی دانشگاه فقط گرامر یادمون میدن و لغات رو هم خودمون حفظ می کنیم!!!)

 

مترجمی زبان: مبانی و اصول علمی و نظری ترجمه، ترجمه عملی شامل ترجمه انواع متون و سایر مطالبی که مرتبط با ترجمه باشد. انتظار می رود دانشجویان پس از اتمام دوره بتوانند انواع متون شفاهی و یا کتبی را ترجمه و یا از نظر زبانی،دستوری، معنایی، کاربردی و ... تحلیل و یا نقد کنند.

 

(انشاالله!!! البته اگر نتوانستید ترجمه کنید دلیل آن را فقط خدا می داند و نظام آموزشی کشور!!!)

 

ادبیات انگلیسی: آثار ادبی نویسندگان و شاعران (انگلیسی) و نقد و بررسی آن ها (شعر - داستان کوتاه - نمایشنامه- رمان - تاریخ ادبیات - نقد ادبی) .

 

(یعنی شاعر یا رمان نویس انگلیسی می شوید!!!)

 

زبان شناسی: بررسی زبان به عنوان یک علم، تاریخچه زبان و نوشتار، شیوه یادگیری زبان مادری و زبان دوم، رابطه مغز و زبان، رابطه زبان با اجتماع، اصول گفتمان، منظور شناسی و دهها موضوع دیگر.

 

( ما همه که زبون داریم، مگه زبان چیه که بررسی علمی بخواد؟!!!)

 

در ایران اکثر داوطلبان به خاطر اینکه پس از فارغ التحصیل شدن می توانند موقعیت شغلی بهتری داشته باشند گرایش آموزش را انتخاب میکنند. اما این به این معنی نیست که در ایران بازار کاری برای رشته های مترجمی ، ادبیات و زبان شناسی نیست. در واقع شباهت های بسیاری بین این گرایشها وجود دارد و بسیاری از کتابها و واحدهای این گرایشها یکسان است. مثلا درس زبان شناسی عمومی در همه رشته های آموزش ، مترجمی و زبان شناسی مشترک است. یا درسی مانند اصول تست نویسی که بین رشته های مترجمی و آموزش یکسان است! جالب اینجاست که بعضی دروس تخصصی رشته مترجمی در دوره ارشد و دکتری را اساتید رشته آموزش تدریس می کنند!!

 

 

 

 کنکور زبان؟؟!!

 

شامل دو دفترچه است: دفترچه عمومی + دفترچه اختصاصی

 

دفترچه عمومی در بر گیرنده دروس عمومی: 100 سوال (75 دقیقه مدت پاسخگویی)

 

زبان و ادبیات فارسی (کتاب های زبان فارسی و ادبیات فارسی رشته ی تجربی نه کتابهای زبان و ادبیات فارسی تخصصی رشته انسانی! ) + عربی (کتاب عربی 2 و 3 رشته تجربی نه رشته انسانی!) + دین و زندگی + زبان عمومی (سوم و چهارم دبیرستان)

 

دفترچه اختصاصی: 70 سوال تخصصی (105 دقیقه مدت پاسخگویی)

 

10 سوال- گرامر

 

15 سوال- واژگان

 

5 سوال- ساختار صحیح جملات (که تا حد بسیار زیادی بستگی به دانش گرامری داوطلب دارد.)

 

10 سوال- کاربردهای زبان (مکالمه بین دو شخص یا چند نفر که بیشتر با اصطلاحات انگلیسی در مکالمات روزمره سروکار دارد.)

 

10 سوال- یک متن با جاهای خالی (که رابطه مستقیمی با درک مطلب، دانش گرامری و به خصوص دانش واژگانی دارد)

 

20 سوال- درک مطلب :که معمولا حاوی سه متن متنوع و عمدتا طولانی 

 

 

 

سوالات تخصصی زبان مشکل تر از سوالات عمومی زبان هستند ولی عموما با داشتن درک درست و دانش کافی از زبان عمومی حتی می توانید تا 20 درصد یا کمی بیشتر از سوالات تخصصی زبان را پاسخ دهید. (البته اگر خیلی نابغه باشید تا 30 یا حتی 40 درصد!)

 

بگذارید خیال شما را راحت کنم: منبع مشخصی برای طراحی سوالات وجود ندارد. تنها کتابی که برای این رشته توسط سازمان سنجش معرفی شده کتاب New Bridging the Gap است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

 

 

گرامر 10 سوال:

 

برای گرامر چه بخوانیم:

 

فرض را بر این می گذاریم که تمامی مطالب گرامر عمومی زبان را بلد هستید. اما برای پاسخگویی به سوالات تخصصی گرامر، دانش گرامری شما باید کمی فراتر از محدوده کتابهای عمومی باشد تا واقعا بتوانید به همه یا اکثر سوالات گرامر پاسخ دهید.

 

منابع زیادی هستند ولی من مهمترین و اصلی ترین آنها را معرفی میکنم:

 

 - گرامر کاربردی زبان انگلیسی ویژه ی کنکور منحصرا زبان- انتشارات مبتکران- تالیف دکتر شهاب اناری (در برگیرنده سوالات عمومی و تخصصی گرامر کنکور منحصرا زبان). قبلا این کتاب دو جلدی بود ولی فکر می کنم جدیدا به صورت یک جلدی در آمده است.

 

تا این حد گرامر بدانید کافی است ترجیحا سراغ کتابهای تخصصی گرامر دیگر نروید و بیهوده وقت خود را هدر ندهید چون هیچ کتابی نمی تواند تمام گرامر یک زبان را در خود جای بدهد -مطمئن باشید با خواندن این کتاب می توانید تا 95 درصد یا حتی همه سوالات گرامر را جواب دهید!البته اگر کاملا آن را یاد بگیرید! جالب این است که نویسنده در تالیف کتاب از چهار پنج منبع مهم گرامر انگلیسی که در اصل این منابع به زبان انگلیسی هستند به صورت کاربردی و همراه با تمرین فراوان استفاده کرده و همچنین به بررسی سوالات گرامر کنکور منحصرا زبان به صورت عمقی پرداخته است.

 

واژگان 15 سوال:

 

شاید مشکل اصلی اکثر داوطلبان متقاضی کنکور زبان قسمت واژگان آن باشد. مرجع و منبع مشخصی هم برای این قسمت معرفی نشده. تنها کتاب معرفی شده توسط سازمان سنجش New Bridging the Gap  است که طراح سوال و سازمان سنجش به این کتاب اکتفا نکرده و واژگانی فراتر از این کتاب را در کنکور می آورد. اما این به این معنی نیست که داوطلب باید یک دیکشنری حفظ کند و سر جلسه کنکور حاضر شود! باید کتابهایی را مطالعه کرد که با خواندن آنها بتوان اکثر (یا حتی همه ی!) سوالات مربوط به واژگان را جواب داد. لازم به ذکر است که واژگان کنکور زبان زیاد بیش از اندازه تخصصی یا مشکل نیستند. البته درست است که در محدوده ی کتابهای درسی نیستند!

 

 

 

خوب با این همه توضیحات برویم سراغ منابع و میزان اهمیت آنها:

 

New bridging the Gap  (صد درصد مهم)     برای دانلود این کتاب کلیک کنید

 

Select Readings (کتاب دوم و سوم آن مطالعه شوند.)

 

504 واژه (85 درصد مهم-که در بازار فراوان است و تا حدی می تواند شما را برای یادگیری واژگان جدید آماده سازد.)

 

اگر می خواهید کمی بیشتر بخوانید و با اطمینان بیشتری سر جلسه کنکور حاضر شوید کتاب Bridging the Gap چاپ اول سازمان سنجش (که آخرین چاپش مربوط به سال 85 توسط انتشارات مبتکران بوده)  را بخوانید. در صورت نیاز به تست بیشتر واژگان و متن خوانی کتاب های Reading کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) --- یا کتاب واژگان و اصطلاحات زبان انگلیسی ویژه ی کنکور منحصرا زبان، انتشارات مبتکران تالیف دکتر شهاب اناری  بسیار مفید خواهند بود.

 

لازم به توضیح است بعضی موسسات برای اینکه کتابهای خود را به فروش برسانند برای بوجه بندی آزمونهای خود داوطلبان را وادار می کنند که کتابهای آنها را بخرند و مطالعه کنند. در صورتی که برای طراح کنکور منحصرا زبان اصلا این کتابها منبع سوالات نیستند. به نظر شخصی و طبق تجربه فراوانی که از کنکور منحصرا زبان داشته ام این منابع کافی به نظر می رسند. البته اگر همه ی آنها را بخوانید!!!

 

یادتان باشد که واژگان هر زبانی بسیار گسترده هستند و اگر سالها وقت خود را صرف یادگیری واژگان کنید نمی توانید تمامی واژگان یک زبان را به طور کامل یاد بگیرید. باید سعی کنید در حداقل زمان و با خواندن چند کتاب بیشترین درصد را بزنید. البته باید قبول کرد که هر چه بیشتر و متنوع تر کتب انگلیسی، داستان، مقالات، روزنامه و غیره بخوانیم درک ما از زبان انگلیسی بالاتر می رود و همین طور درصد پاسخگویی به سوالات تخصصی زبان!

 

ساختار صحیح جملات 5 سوال:

 

همانطور که گفتیم تمرکز اصلی این سوالات بر روی گرامر می باشد. یعنی هر سوال حاوی چهار جمله است که فقط یکی از آنها به لحاظ گرامری صحیح می باشد. برای پاسخگویی به این قسمت خواندن کتاب بالا (گرامر برای کنکور منحصرا زبان- انتشارات مبتکران- تالیف شهاب اناری) کافی است.

 

 

 

کاربردهای زبان 10 سوال:

 

 این سوالات رابطه مستقیمی با واژگان، اصطلاحات انگلیسی و درک موقعیت دو یا چند نفری است که در حال گفتگو هستند. کتاب خاصی برای این قسمت پیشنهاد نمی شود. با درک اصطلاحات و موقعیت و دانش واژگانی مناسب می توانید به این قسمت پاسخ دهید. اکثر سوالات این قسمت ساده هستند ولی اگر وقت داشتید می توانید کتاب Idiom Organizer را بخوانید. البته زیاد لازم نیست!

 

 

 

متن ناقص 10 سوال:

 

همانند زبان عمومی،این قسمت حاوی یک متن انگلیسی با جاهای خالی است که دو یا سه گزینه از این سوالات رابطه مستقیم با گرامر دارد. بنابراین با دانش خوب گرامری می توانید این دو سه سوال را پاسخ دهید. بقیه سوالات این قسمت بستگی به واژگان خوب و درک کلی متن دارد. با خواندن کتاب های مطرح شده برای واژگان می توانید به این قسمت پاسخ دهید.

 

 

 

درک مطلب 20 سوال:

 

معمولا این قسمت حاوی سه متن است. موضوع این متون ممکن است داستانی، علمی، تاریخی، اجتماعی و غیره باشد. لازم نیست در این قسمت تمامی واژگان را بلد باشید. بعضی جملات و کلمات را می توان از طریق حدس زدن نیز فهمید. متن های این قسمت معمولا طولانی تر از متون مطرح شده در سوالات زبان عمومی می باشد. کتاب های مطرح شده برای واژگان در بالا برای پاسخگویی به این قسمت کافی است. همچنین تست زدن یادتان نرود.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

خلاصه منابع :

گرامر کاربردی زبان انگلیسی برای کنکور منحصرا زبان- تالیف دکتر شهاب اناری

 

New Bridging the Gap

 

Select Readings : intermediate- upper intermediate

 

504 واژه

 

مجموعه سوالات و کنکورهای منحصر زبان سال های گذشته (قلم چی -

 

جمع بندی جلد زرد)

 

Bridging The Gap

 

Readings کانون فرهنگی آموزش - قلم چی

 

کتاب 2&Focus on Vocabulary 1                      برای دانلود کتاب کلیک کنید

 

واژگان و اصلاحات کنکور منحصرا زبان - انتشارات مبتکران - شهاب اناری

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

یک نکته فراموش نشود و آن اینست که مهم خواندن و داشتن کتابهای زیاد و متنوع آموزشی و کمک آموزشی نیست مهم درست خوانی و فهم و یادگیری مطالب است.

 

اهمیت مباحث در کنکور منحصرا زبان: درک مطلب 43%- واژگان 36%- گرامر 21% و همانگونه که میدانید پاسخگویی به سوالات درک مطلب تا حد زیادی به دانش واژگانی و کمی دانش گرامری وابسته است!

 

کارنامه کنکور

 

برای دیدن کارنامه  از مناطق 1 ، 2 و 3 کشوری و درصدهای آن ها به آدرس زیر بروید.

 

http://www.kanoon.ir/Public/SuperiorsRankBased.aspx

 

این هم جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه زبان خارجه در دوره های مختلف سال 91

 

دروره                                              ظرفیت

روزانه                                                         2442

دانشگاه فرهنگبان (تربیت معلم سابق)              514

شبانه                                                  1004

نیمه حضوری                                         200

پیام نور                                                8905

غیر دولتی و غیر انتفاعی                        2440

جمع                                                         17505

البته یادتان باشد ظرفیت پذیرش بالا مربوط به تمامی زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و غیره است. برای مشاهده اسامی دانشگاهها و  ظرفیت پذیرش نیم سال اول و دوم آن ها به دفترچه شماره 2 یعنی دفترچه انتخاب رشته سال 91 در سایت سنجش مراجعه کنید.

 

موفق و پیروز باشید.



:: موضوعات مرتبط: درسی , سوم دبیرستان , پیش دانشگاهی+کنکوری ها ,
:: برچسب‌ها: کنکور منحصرا زبان , زبان , منحصرا زبان , کنکور , منابع کنکور منحصرا زبان , Readings کانون فرهنگی آموزش قلم چی , Bridging The Gap , 504 واژه , New Bridging the Gap , کارنامه کنکور ,



مطالب مرتبط با اين پست



میتوانيد نظر خود را بنويسيد

نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
کد امنیتی :
کد امنیتی
رفرش